Tuesday, February 6, 2007

!!! عزاداری و آفت



عزاداری و آفت های آن


حذف شدن عنصر معرفت از عزاداري ها
محوريت مسايل عاطفي
تكيه بر ظواهر
رها كردن فلسفه و حكمت عزاداري ها و بزرگداشتها و نيز
تبديل شدن گريه و سوگواري از يك « وسيله خوب و كارآمد » به يك « هدف اصلی
موجب شده كه این گونه مجالس خاصیت و کارکرد اصلی خود را از دست بدهد و به یک سنت تکراری و یک عادت مذهبی تبدیل شود

شكي نيست كه هر دستوري كه خداوند و معصومين عليهم السلام به ما داده اند به
خاطر خود ما بوده است و به اين علت بوده كه رعايت آن دستور و انجام آن وظيفه نوعي
سازندگي و رشد براي ما ایجاد می کند . اما نباید غفلت کرد که هر چيز
سازنده و خوبي داراي آفت يا آفاتي است كه اگر در آن چيز خوب نفوذ كند

،‌نه تنها سازندگي خود را از دست خواهد داد، بلكه به چيزي مخرب و مضر تبديل خواهد شد فرقي نمي كند كه عزاداري باشه يا نماز و روزه و حج و...

اميرالمومنين علي عليه السلام اين هشدار مهم و سازنده را به همه داده اند که:

« لكل شيء آفة »

براي هر چيزي آفتي است

غررالحكم ج5ص19



مادر همه ی آفات



بزرگترين اشتباه و اصلي ترين آفت كه مادرهمه آفات است ‌،اين است كه ما بدون شناخت كامل و دقيق مقررات و آداب ، شروع به انجام عملي بكنيم و آن را براي مدت طولاني ادامه بدهيم. عزاداري و ساير واجبات و مستحبات هيچ كدام هدف نيستند ، بلكه همه آنها وسيله اي براي رشد و ترقي انسان هستند . بديهي است هر وسيله اي تنها با شرايط و لوازم خاصي مي تواند ما را به مقصد برساند و داراي آثار مثبت و سازنده باشد.

امام صادق عليه السلا م مي فرمايند: ‌

لايقبل الله عملا الا بمعرفة

- خداوند هيچ عملي را جز با شناخت نپذيرد.

اصول كافي ج 1 ص44



وجود آفت موجب ترک عمل نمی شود



نبايد چنين تصور شود كه چون عزاداري و هر عمل ديگري ممكن است دچارآفت شود و يا ما آفات آن را نمي دانيم ، پس بايد تعطيل و يا ترك شود. اين نتيجه يك وسوسه شيطاني و يك خط غير قابل جبران است. اساسا شناخت آفات و موانع و برطرف كردن آنها در حين عمل و به مرور زمان صورت مي گيرد و سير رشد و ترقي عزادار و مجلس عزاداري سيري چند مرحله اي و تدريجي است. تا يك عمل شروع نشود ، آفات آن شناخته و برطرف نخواهد شد. جامعه اسلامي ، به همه مراتب عزاداري، از عزاداري كودكان تا مرتبه پنجم عزاداري و بالاتر از آن احتياج دارد. معمولا مراتب عالي عزاداري مثل مراتب عالي هر عمل سازنده و هر عبادت ديگري از دل مراتب پايين آن به وجود مي آيد. به عبارت ديگر معمولا بدون درك و عبور از مراتب پايين مراتب بالاتر و عالي تر حاصل نمي شود

برگرفته از سایت شهید آوینی.–

No comments: